Van Yangon naar Kinpun - Reisverslag uit Kinmun, Myanmar van Anke Bruns - WaarBenJij.nu Van Yangon naar Kinpun - Reisverslag uit Kinmun, Myanmar van Anke Bruns - WaarBenJij.nu

Van Yangon naar Kinpun

Blijf op de hoogte en volg Anke

29 Februari 2016 | Myanmar, Kinmun

Om 5.30 gaat de wekker, we zijn nog best moe maar moeten er wel uit. Om 6.15 gaan we naar de receptie, niemand te zien, we leggen de sleutel maar op de balie en gaan zitten want onze taxi is er om 6.30, dat hebben we gister afgesproken met de receptie meisjes. Zo ineens komt er een meisje achter de balie vandaan en dan nog 1. Ze lagen op de grond te slapen. We kopen een fles water en wachten weer. De taxi komt niet, de jongen van de receptie gaat een taxi halen en even later is hij er weer. De taxi brengt ons naar het station. De trein is er al. Er zijn ook politieagenten aanwezig, een agent brengt ons naar onze wagon, we zitten upperclass en hebben comfortabele stoelen. Na 2 uur zijn we in Bago, hier stappen allerlei verkopers in, ze verkopen rijst, kip, fruit, mais, koffie, pinda's en nog veel meer. We nemen 2 maïskolven en groene onrijpe mango, dat wordt hier gegeten met zout, suiker en chilipoeder. Dat willen wij thuis ook.
Na 5 uur zijn we in kyaktiko. We stappen uit. Wij moeten naar Kinpun en moeten verder achter in een kleine pick-up. We zitten met 35 mensen achter in de pick-up, heel erg warm. Na 20 minuten zijn we in Kinpun. We hebben direct een guesthouse, we kiezen de duurste kamer, met airco en lekker groot. We gaan even noedels eten bij een straatkraampje en gaan dan naar het truckstation om naar de golden rock toe te gaan. We zitten met 55 man in de laadbak van een vrachtwagentje en het is net of we in de achtbaan zitten. Verschillende mensen moeten overgeven en gooien de volle zakjes zo in de berm. Als we boven zijn blijkt de rots ingepakt te zijn voor onderhoud, we kunnen het dus niet zien. Dan maar lekker zitten om mensen te kijken. Iedereen kijkt ook naar ons, vooral naar mijn witte haar, ze lachen pas naar ons als ik eerst naar ze lach. Mama zegt dat ze haar persoonlijke attractie bij zich heeft. Er wil nog een groep meisjes met ons op de foto. De rit naar beneden gaat gelukkig sneller als omhoog. We drinken even een biertje en gaan even op onze luxe veranda zitten. Ik koop vast een buskaart voor morgen, we gaan om 10.30 met de bus naar HPa-An.
We kopen sigaren voor papa en Wilbert, een rib uit ons lijf, 8 cent voor 3 sigaren. We eten chickencurry en krijgen een heel koningsmaal voor gezet.

• 29 Februari 2016 - 15:49

Inge: