hPa-An, sightseeing - Reisverslag uit Hpa-an, Myanmar van Anke Bruns - WaarBenJij.nu hPa-An, sightseeing - Reisverslag uit Hpa-an, Myanmar van Anke Bruns - WaarBenJij.nu

hPa-An, sightseeing

Blijf op de hoogte en volg Anke

02 Maart 2016 | Myanmar, Hpa-an

Vanmorgen om 8.30 worden we opgepikt door een soort tuktuk, een brommer met een laadbak erachter. We gaan naar alle bezienswaardigheden hier rondom hPa-An.
We beginnen bij de Yathae Ryan cave, een grote met allemaal Boeddha beelden en op de wanden van de grot allemaal mini boeddha's van klei. We moeten 5 minuten verder reiden voor de volgende grot, Kawt-Goon cave, bijna hetzelfde als de vorige, alleen zijn hier heel veel enge apen, die heel dichtbij komen, we proberen ze niet aan te kijken en zijn er een beetje bang voor. Een monnik moet lachen als hij dit ziet en voert de apen wat rijst.
We moeten nu best een eindje rijden, de wegen zijn erg slecht en we worden helemaal door elkaar geschud. Gelukkig is er een lekker briesje achterin. We komen aan bij de Kyauk ka lat tempel, een klooster op een mini eiland, heel bijzonder om te zien. De tempel ligt boven op een soort langwerpige rots. Als we voor elke keer dat we op de foto moeten 1 euro hadden gevraagd waren we superrijk geworden vandaag. Mensen dirigeren ons waar we moeten staan, eerst willen ze alleen met mij op de foto en dan moet mama er ook bij. Zelfs de monnik wil een foto van ons. Wat ook erg bijzonder is, is dat de monniken selfies maken met de Boeddha beelden. We doneren een beetje geld voor het klooster en krijgen in ruil allebei een oranje armbandje en geplastificeerde foto's van de rots.
We rijden nu door naar Lumbini garden, hier staan 1200 boeddhabeelden keurig in rijen opgesteld, het ziet er hier niet echt netjes uit, veel onkruid, ook over de beelden. Hier zijn we snel uitgekeken.
We rijden verder naar Water lake, we verwachten een meer want hier zouden we kunnen zwemmen. Het is meer een soort zwembad, mensen zwemmen hier met de kleren aan, mannen apart van de vrouwen. We gaan niet zwemmen maar eten hier even iets. Na de lunch rijden we naar de Saddan Cave, deze weg is echt superslecht, een zandweg met allemaal stof wat we in ons gezicht krijgen. We voelen ons echt super smerig en zien helemaal oranje van de stof. dit is de mooiste grot die we tot nu toe gezien hebben, de ingang alleen is al zo groot als een paar voetbalvelden. Onze chauffeur gaat mee en hij zegt dat we onze schoenen mee moeten nemen omdat we dwars door de grot gaan en niet weer langs de ingang komen. Het eerste stuk lopen we op de blote voeten en als alle Boeddha beelden voorbij zijn mogen we de slippers weer aan. We lopen 20 minuten door de grot en zijn dan bij het einde. Onderweg zien we wel duizenden vleermuizen, het stinkt enorm. Als we eruit zijn, zijn we bij een meer en gaan we met een boot (uitgeholde boomstam) door een stukje grot en komen er aan de andere kant weer uit, we varen tussen de rijstvelden door weer terug naar onze tuktuk. We denken dat de dag er op zit, maar we rijden nog naar een werkplaats waar de met weefmachines stof maken. Ze rollen spierwit garen op reusachtige klossen, we vragen ons af hoe ze het zo wit houden, want de werkplaats is gewoon onder een overkapping in het stof. We rijden weer verder en gaan nog een grot. Eerlijk gezegd zijn we wel een beetje uitgekeken op de grotten. Nu is het wel echt afgelopen en worden we teruggebracht naar ons guesthouse. Om 17.30 zijn we er weer. We mogen eerst een fles bier op het balkon en moeten ons dan eerst douchen want we zijn mega smerig

• 02 Maart 2016 - 09:45

Riette :

Super leuk om te lezen Anke en Lieneke! Veel plezier en stay safe!!